Zapomněl(a) jste své osobní heslo? Neznáte své přístupové údaje?
Získejte přístup k tomuto placenému dokumentu zdarma.
Informace najdete pod ukázkou textu.
JUDr. Monika Schön, Ph.D.
Ustanovení § 2945 navazuje na dřívější úpravu (srov. § 433 odst. 2, § 436, § 437 ObčZ), odlišuje se však systematicky a dále v některých detailech. Nezměněna ovšem zůstala základní koncepce, tzn. odpovědnost za věci odložené na místě k tomu určeném či obvyklém, odpovědnost provozovatele hlídaných garáží a podobných zařízení a omezená lhůta k uplatnění práva na náhradu.
Jde o přísnou objektivní odpovědnost, u níž není vyžadováno zavinění ani porušení právní povinnosti (jde tedy o odpovědnost za výsledek), a dokonce není připuštěna ani možnost liberace jako například u předchozího § 2944, ani omezení co do hodnoty jako u předchozí úpravy (srov. § 434 odst. 1 ObčZ) nebo u aktuální úpravy odpovědnosti za škodu na věcech vnesených (srov. § 2948 odst. 1).
Zákon v tomto případě chrání osobu, která věc (dopravní prostředek) odloží a tím ztrácí možnost kontroly nad ní, a naopak vede osobu provozovatele, u něhož byla věc (dopravní prostředek) odložena, aby dostatečnou kontrolu nad ní zajistila.
Předpoklady vzniku odpovědnosti u škody na odložených věcech
V odst. 1 větě první komentovaného ustanovení jsou vymezeny tyto předpoklady vzniku odpovědnosti:
Zákon neomezuje ani druhově, ani co do hodnoty či jakkoliv jinak věci, které mohou být takto odloženy.
Pokud osoba neztratí možnost věc opatrovat, má ji nepřetržitě ve své dispozici, není splněna podmínka odložení věci [srov. rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR ze dne 28. 6. 1983, sp. zn. 1 Cz 18/83 (Rc 7/1985)].
Provozovatel se nemůže zprostit odpovědnosti tím, že by vůbec neurčil místo, na něž mají být věci odkládány. I kdyby místo neurčil, je-li provozování jeho činnosti zpravidla spojeno s odkládáním věcí, lze věci odkládat na místě k tomu obvyklém a provozovatel odpovídá za škodu, která na nich vznikla. Ani případný nedostatek technického a prostorového vybavení nezbavuje provozovatele odpovědnosti za škodu na odložených věcech [srov. rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. 12. 1975, sp. zn. 2 Cz 42/76 (Rc 25/1978)]. Zákon nicméně umožňuje provozovateli, aby místo k odkládání věcí určil a tím vymezil místo, u něhož svým způsobem garantuje kontrolu nad odloženými věcmi, a současně tím vyloučil odpovědnost za škodu na věcech odložených kdekoliv jinde. Může takto určit i např. trezor, pokladnu apod. k odkládání cenných věcí (srov. rozhodnutí Krajského soudu v Plzni ze dne 4. 6. 1980, sp. zn. 10 Co 187/80). Pokud je provozování činnosti spojeno s tím, že se osoba postupně zdržuje ve více místnostech (např. u lékaře čekárna a následně ordinace), může provozovatel vyžadovat, aby si osoba své věci vzala vždy s sebou do místnosti, v níž se právě zdržuje [srov. rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 10. 9. 1963, sp. zn. 6 Cz 35/63 (Rc 16/1964)].
Shora uvedené předpoklady vzniku odpovědnosti musejí být splněny kumulativně.
Předpoklady vzniku odpovědnosti u škody na dopravních prostředcích v hlídané garáži
Předpoklady vzniku odpovědnosti u provozovatele hlídané garáže či zařízení podobného druhu jsou podobné:
Odpovědnost provozovatele za škodu i na dalších věcech vyjma příslušenství by připadala v úvahu, pokud by si účastníci v tomto směru sjednali režim odlišný od zákonné úpravy (tomu nic nebrání), případně pokud by odpovědnost provozovatele byla založena z jiného právního důvodu než ustanovením § 2945 (např. obecnou úpravou odpovědnosti za škodu).
Odpovědnost za škodu na dopravních prostředcích mimo hlídané garáže
Samostatnou otázkou je, zda podle § 2945 odst. 1 věty první lze dovodit též odpovědnost za škodu na dopravních prostředcích umístěných jinde než v hlídaných garážích a zařízeních podobného druhu.
Za účinnosti ObčZ judikatura dovodila, že podle § 433 odst. 2 ObčZ může vzniknout odpovědnost provozovatele za škodu na dopravním prostředku zanechaném na místě k tomu určeném, jestliže provozování činnosti je s takovým zanecháním zpravidla spojeno (srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 21. 9. 2012, sp. zn. 25 Cdo 4170/2010, v níž šlo o ztrátu vozidla klienta z hotelového parkoviště, kde jej klient zanechal, když šel do sauny; k odcizení vozidla došlo zřejmě za pomoci klíčů od vozidla, které byly uloženy v šatní skříňce hotelu a odtud byly také odcizeny; dovolací soud dovodil, že využití sauny je spojeno s odkládáním věcí, včetně dopravního prostředku, jímž se na místo poškozená osoba dopravila, a lze proto dovozovat odpovědnost podle § 433 odst. 2 ObčZ).
Nová úprava se ovšem od předchozí liší v několika směrech. Jednak nestanoví žádný limit pro výši náhrady škody (zatímco dřívější úprava stanovovala limit 5.000 Kč, srov. § 434 odst. 1 ObčZ ve spojení s § 1 nařízení vlády č. 258/1995 Sb.), jednak se liší svojí systematikou.
Právě ze systematiky, kdy úprava odpovědnosti za škodu na dopravních prostředcích je zařazena jako druhá věta v § 2945 odst. 1, lze dovozovat, že tato druhá věta je lex specialis ve vztahu k první větě § 2945 odst. 1, a tedy její použití u dopravních prostředků vylučuje.2 Tato otázka nicméně, pokud je nám známo, nebyla judikaturou vyšších soudů řešena.
Povinná osoba
Osobou odpovědnou za škodu a povolanou k její náhradě je vždy provozovatel (provozovatel činnosti spojené s odkládáním věcí v případě odložené věci, provozovatel hlídané garáže či obdobného zařízení v případě škody na dopravním prostředku či jeho příslušenství).
Uplatnění práva na náhradu škody u provozovatele
Ve druhém odstavci komentovaného ustanovení zákon stanoví požadavek uplatnění práva na náhradu škody u provozovatele a přitom vymezuje dvě lhůty omezující možnost jeho uplatnění:
Uplatnění práva na náhradu škody je jednostranným právním jednáním, tzn. musí se dostat do sféry adresáta (provozovatele) a musí být…